Podstawowe elementy języka C++
1. Wprowadzenie
- C++ to język ogólnego przeznaczenia, powstały w oparciu o język C z dodatkiem programowania obiektowego.
- C++ pozwala na tworzenie programów wydajnych i elastycznych, używanych w systemach operacyjnych, grach, aplikacjach desktopowych i embedded.
- Program w C++ składa się z funkcji, zmiennych, instrukcji sterujących i może wykorzystywać klasy i obiekty.
2. Struktura programu w C++
Przykładowy minimalny program:
Wyjaśnienie:
#include <iostream>– dołączenie biblioteki umożliwiającej wejście/wyjście na konsolę.int main()– główna funkcja programu.std::cout– wyjście na ekran.return 0;– zakończenie programu (0 oznacza brak błędów).
3. Komentarze
- Jednolinijkowy:
// komentarz - Wielolinijkowy:
/* komentarz */
4. Zmienne i typy danych
- Zmienna – nazwa dla miejsca w pamięci, które przechowuje dane.
- Typy danych w C++:
- Liczbowe całkowite:
int,short,long,long long - Liczby zmiennoprzecinkowe:
float,double,long double - Znakowe:
char - Logiczne:
bool - Puste:
void(brak wartości)
- Liczbowe całkowite:
Przykład deklaracji i inicjalizacji:
5. Operatory
5.1. Arytmetyczne
+,-,*,/,%
5.2. Przypisania
=,+=,-=,*=,/=,%=
5.3. Porównania
==,!=,>,<,>=,<=
5.4. Logiczne
&&(AND),||(OR),!(NOT)
5.5. Inkrementacja/dekrementacja
++,--
6. Instrukcje warunkowe
- if / else
- switch / case
7. Pętle
- for
- while
- do-while
8. Funkcje
- Funkcja to wyodrębniony fragment kodu, który można wielokrotnie wywoływać.
- Funkcja może mieć parametry i zwracać wartość (
void= brak zwracanej wartości).
9. Tablice
- Tablica – ciąg elementów tego samego typu.
- Wskaźniki można traktować jako dynamiczne tablice.
10. Wskaźniki i referencje
- Wskaźnik – zmienna przechowująca adres innej zmiennej:
- Referencja – alias dla zmiennej:
11. Podstawowe biblioteki
iostream– wejście/wyjściecmath– funkcje matematycznestring– typ stringvector– dynamiczna tablicacstdlib– funkcje ogólne (losowanie, konwersje)