Pętle programowe w C++
Pętle są podstawowym mechanizmem w programowaniu pozwalającym wielokrotnie wykonywać fragmenty kodu dopóki spełniony jest określony warunek. W C++ istnieją trzy główne rodzaje pętli: for, while i do-while.
1. Pętla for
- Najczęściej używana, gdy liczba iteracji jest znana z góry.
- Składa się z trzech części: inicjalizacji, warunku i inkrementacji/dekrementacji.
Składnia:
Przykład:
int i = 0– początkowa wartość zmiennej sterującej.i < 5– warunek wykonywania pętli.i++– aktualizacja zmiennej po każdej iteracji.
2. Pętla while
- Wykonuje blok kodu dopóki warunek jest prawdziwy.
- Liczba iteracji nie musi być znana z góry.
Składnia:
Przykład:
- Warunek jest sprawdzany przed każdą iteracją – jeśli początkowo jest fałszywy, pętla może się nie wykonać ani razu.
3. Pętla do-while
- Podobna do
while, ale warunek sprawdzany jest po wykonaniu pętli. - Zapewnia, że blok kodu wykona się przynajmniej raz.
Składnia:
Przykład:
4. Pętla nieskończona
- Pętla, która nigdy nie kończy działania, dopóki nie zostanie przerwana instrukcją
break.
Przykład:
5. Instrukcje sterujące pętlą
5.1 break
- Natychmiast przerywa wykonywanie pętli.
5.2 continue
- Pomija pozostałą część kodu w bieżącej iteracji i przechodzi do następnej iteracji.
Przykład continue:
- Wynik:
0 1 3 4(pominięto2).
6. Zagnieżdżanie pętli
- Pętle można umieszczać wewnątrz innych pętli, np. do obsługi tablic dwuwymiarowych.
Przykład:
- Wynik:
(1,1) (1,2) (1,3)
(2,1) (2,2) (2,3)
(3,1) (3,2) (3,3)