Pętle programowe w C++

Pętle są podstawowym mechanizmem w programowaniu pozwalającym wielokrotnie wykonywać fragmenty kodu dopóki spełniony jest określony warunek. W C++ istnieją trzy główne rodzaje pętli: for, while i do-while.


1. Pętla for

  • Najczęściej używana, gdy liczba iteracji jest znana z góry.
  • Składa się z trzech części: inicjalizacji, warunku i inkrementacji/dekrementacji.

Składnia:

Przykład:

  • int i = 0 – początkowa wartość zmiennej sterującej.
  • i < 5 – warunek wykonywania pętli.
  • i++ – aktualizacja zmiennej po każdej iteracji.

2. Pętla while

  • Wykonuje blok kodu dopóki warunek jest prawdziwy.
  • Liczba iteracji nie musi być znana z góry.

Składnia:

Przykład:

  • Warunek jest sprawdzany przed każdą iteracją – jeśli początkowo jest fałszywy, pętla może się nie wykonać ani razu.

3. Pętla do-while

  • Podobna do while, ale warunek sprawdzany jest po wykonaniu pętli.
  • Zapewnia, że blok kodu wykona się przynajmniej raz.

Składnia:

Przykład:


4. Pętla nieskończona

  • Pętla, która nigdy nie kończy działania, dopóki nie zostanie przerwana instrukcją break.

Przykład:


5. Instrukcje sterujące pętlą

5.1 break

  • Natychmiast przerywa wykonywanie pętli.

5.2 continue

  • Pomija pozostałą część kodu w bieżącej iteracji i przechodzi do następnej iteracji.

Przykład continue:

  • Wynik: 0 1 3 4 (pominięto 2).

6. Zagnieżdżanie pętli

  • Pętle można umieszczać wewnątrz innych pętli, np. do obsługi tablic dwuwymiarowych.

Przykład:

  • Wynik:
(1,1) (1,2) (1,3) 
(2,1) (2,2) (2,3) 
(3,1) (3,2) (3,3)