Wprowadzanie i wyprowadzanie danych na konsolę w C#
1. Czym jest konsola?
- Konsola to tekstowy interfejs użytkownika, w którym program komunikuje się z użytkownikiem za pomocą tekstu.
- W C# obsługa konsoli odbywa się głównie przez klasę
Consoledostępną w przestrzeni nazwSystem. - Klasa
Consoleudostępnia metody do:- Wyprowadzania danych (
Write(),WriteLine()), - Wprowadzania danych (
Read(),ReadLine(),ReadKey()), - Konfiguracji wyglądu konsoli (kolory, rozmiary, czyszczenie ekranu).
- Wyprowadzania danych (
2. Wyprowadzanie danych (Output)
2.1. Console.Write()
- Wyświetla tekst bez przechodzenia do nowej linii.
- Wynik:
Witaj świecie!
2.2. Console.WriteLine()
- Wyświetla tekst i przechodzi do nowej linii.
- Wynik:
Witaj świecie!
Programowanie w C#
2.3. Formatowanie wyjścia
- Można wstawiać zmienne do tekstu:
- Wynik:
a = 5, b = 10
- Od C# 6 można używać interpolacji łańcuchów:
3. Wprowadzanie danych (Input)
3.1. Console.ReadLine()
- Pobiera całą linię tekstu wpisaną przez użytkownika i zwraca ją jako
string.
3.2. Konwersja danych wejściowych
- Dane wprowadzone z konsoli to zawsze łańcuch (
string). - Aby zamienić je na inne typy, używa się:
int.Parse(),double.Parse()– bezpośrednia konwersja, rzuca wyjątek gdy dane są błędne.Convert.ToInt32(),Convert.ToDouble()– alternatywa, obsługuje wartościnull.TryParse()– bezpieczna konwersja, zwracatrue/false.
Przykład:
Z użyciem TryParse():
3.3. Console.Read()
- Odczytuje pojedynczy znak (jako kod liczbowy
int). - Zwykle używa się go rzadziej niż
ReadLine().
3.4. Console.ReadKey()
- Odczytuje naciśnięty klawisz i od razu go zwraca.
- Zwraca obiekt typu
ConsoleKeyInfo.