Typy danych, zmienne, stałe i konwersja typów w C#
1. Typy danych w C#
1.1. Typy proste (value types)
- Całkowite:
byte(0–255),sbyte(–128–127),short(–32 768–32 767),ushort(0–65 535),int(–2 mld – 2 mld),uint,long,ulong.
- Zmiennoprzecinkowe:
float(\~7 cyfr dokładności, 32 bity),double(\~15-16 cyfr, 64 bity),decimal(28-29 cyfr, wysoka precyzja finansowa, 128 bitów).
- Logiczny:
bool– wartościtrue/false.
- Znakowy:
char– pojedynczy znak Unicode ('A').
1.2. Typy złożone (reference types)
string– ciąg znaków, np."Hello".- Tablice – np.
int[] liczby = new int[5];. - Klasy, interfejsy, delegaty – tworzone przez programistę.
1.3. Typ var i dynamic
var– typ określany automatycznie na etapie kompilacji.
dynamic– typ określany dopiero w czasie działania programu.
1.4. Typy nullable
- Pozwalają przypisywać
nulldo typów prostych:
2. Zmienne
2.1. Definicja
- Zmienne to nazwane miejsca w pamięci przechowujące dane określonego typu.
- Składają się z:
- typu,
- nazwy,
- opcjonalnej wartości początkowej.
Przykład:
2.2. Zasady nazewnictwa
- Mogą zawierać litery, cyfry i
_. - Nie mogą zaczynać się od cyfry.
- Nie mogą być słowami kluczowymi języka (
int,class,if, …). - Stosuje się notację camelCase dla zmiennych (
wiekUzytkownika).
3. Stałe
3.1. const
- Wartość przypisywana w czasie kompilacji i niezmienna w trakcie działania programu.
3.2. readonly
- Wartość może być przypisana raz – podczas deklaracji lub w konstruktorze klasy.
- Użyteczne przy obiektach.
4. Konwersja typów
4.1. Konwersja niejawna (implicit)
- Automatyczna zmiana typu, gdy nie ma ryzyka utraty danych.
4.2. Konwersja jawna (explicit, rzutowanie)
- Wymaga użycia operatora
(typ). - Może spowodować utratę danych.
4.3. Metody konwersji
Convert.ToInt32(),Convert.ToDouble(),Convert.ToString().
4.4. Parse i TryParse
- Parse() – zamienia
stringna typ liczbowy, ale rzuca wyjątek przy błędzie.
- TryParse() – bezpieczna konwersja (zwraca
true/false).