Metody – tworzenie i wywoływanie w C#
1. Wprowadzenie
- Metody to bloki kodu, które wykonują określone zadanie.
- Pozwalają podzielić program na mniejsze, logiczne części, co ułatwia:
- ponowne wykorzystanie kodu,
- poprawę czytelności,
- łatwiejsze debugowanie i rozwój programu.
W C# metoda należy zawsze do klasy lub struktury – nie istnieją metody „globalne” (poza Main).
2. Składnia metody
Ogólny wzór:
Składniki:
- modyfikator dostępu – np.
public,private,protected,internal. static– oznacza metodę statyczną (należy do klasy, a nie do obiektu).- typ_zwracany – np.
int,string,bool; jeśli metoda nic nie zwraca, używamyvoid. - nazwa metody – powinna być czytelna i pisać się wielką literą (konwencja PascalCase).
- parametry – lista zmiennych przekazywanych do metody.
3. Tworzenie prostych metod
Metoda bez parametrów i bez zwracania wartości:
Metoda z parametrem:
Metoda zwracająca wartość:
4. Wywoływanie metod
Aby użyć metody:
- Jeśli metoda jest statyczna → wywołujemy przez nazwę klasy.
- Jeśli metoda jest instancyjna → trzeba utworzyć obiekt klasy.
Przykład:
5. Parametry metod
5.1. Parametry domyślne
Można przypisać wartości domyślne:
5.2. Przekazywanie przez wartość (domyślnie)
Parametry przekazywane są jako kopie zmiennych.
5.3. Przekazywanie przez referencję (ref, out)
ref– przekazanie zmiennej z możliwością modyfikacji.out– używane, gdy metoda ma „zwrócić” więcej niż jedną wartość.
6. Metody przeciążone (overloading)
Można tworzyć metody o tej samej nazwie, ale różnych parametrach.
7. Metody statyczne a instancyjne
- Statyczne (
static) – należą do klasy, np.Math.Sqrt(16). - Instancyjne – wymagają utworzenia obiektu.
8. Metody z wartością zwracaną
- Jeśli metoda zwraca wartość, musi zawierać instrukcję
return. - Typ zwracanej wartości musi być zgodny z deklaracją.
9. Funkcje anonimowe i lambda (C# 3+)
Zamiast definiować metodę, można użyć funkcji anonimowej: