Instrukcje warunkowe w C#

1. Wprowadzenie

  • Instrukcje warunkowe pozwalają sterować przebiegiem programu w zależności od spełnienia określonych warunków logicznych.
  • Warunek w C# zawsze zwraca wartość typu bool (true lub false).
  • Najczęściej używane: if, else if, else, switch.

2. Instrukcja if

Najprostsza konstrukcja warunkowa.

Składnia:

Przykład:


3. Instrukcja if-else

Pozwala wskazać alternatywną ścieżkę, gdy warunek nie jest spełniony.

Składnia:

Przykład:


4. Instrukcja if-else if-else

Umożliwia sprawdzanie kilku warunków po kolei.

Składnia:

Przykład:


5. Zagnieżdżone if

Można umieszczać instrukcje warunkowe w środku innych.

Przykład:


6. Operator warunkowy ?: (ternary operator)

Skrócona wersja if-else.

Składnia:

Przykład:


7. Instrukcja switch

Pozwala wybrać jedną z wielu ścieżek w zależności od wartości zmiennej.

Składnia (starsza):

Przykład:


8. Switch z wieloma przypadkami

Od C# 7 można łączyć wartości:


9. Nowoczesny switch (C# 8+)

Od C# 8 dostępne są switch expressions – bardziej zwięzłe.

Przykład:


10. Instrukcja goto w switch

Czasami można użyć goto case, aby przejść do innego przypadku.


11. Najlepsze praktyki

  • Unikać zbyt wielu zagnieżdżonych if – lepiej stosować switch lub osobne metody.
  • W przypadku wielu warunków tego samego typu preferować switch.
  • W switch zawsze uwzględniać default (lub _ w wyrażeniach switch).
  • Dbać o czytelność – lepiej kilka if-else if niż jeden wielki warunek złożony.